BBC Koreaans, Seoul
BBC News, Singapore
Scholen in Zuid -Korea hebben een rekening goedgekeurd door het gebruik van mobiele telefoons en slimme apparaten tijdens de klas te verbieden – het is het nieuwste land geworden om het telefoongebruik tussen kinderen en adolescenten te beperken.
De wet, die uit het volgende schooljaar in maart 2026 wordt geïmplementeerd, is het resultaat van bilaterale inspanningen om smartphoneverslaving te voorkomen, omdat verder onderzoek duidt op de schadelijke effecten ervan.
Rechtsfabrikanten, ouders en leraren beweren dat het gebruik van smartphones de academische prestaties van studenten beïnvloedt en dat het tijd kost om te studeren.
Er is een vermoeden van het verbod, inclusief studenten, die een brede impact hebben op hoe het zal werken en of het de hoofdoorzaak van verslaving aanpakt.
Het wetsvoorstel werd op woensdagmiddag aangenomen met de incisie, met 115 stemmen voor de 163 aanwezige leden.
De meeste Zuid -Koreaanse scholen hebben al enkele vormen van een smartphoneban toegepast. En ze zijn niet de eerste.
Sommige landen zoals Finland en Frankrijk hebben de telefoon net op kleine schaal verboden door dit verbod voor jonge kinderen toe te passen. Anderen zoals Italië, Nederland en China hebben het gebruik van telefoon op alle scholen beperkt.
Zuid -Korea is echter een van de anderen die dit nationale verbod opnemen.
“Tegenwoordig lijken kinderen tegenwoordig” hun smartphones niet te laten vallen “, zei een 14-jarige moeder van Seoul.
Hoewel het niet alleen een kind is. Volgens de officiële enquête van 2021 vertrouwen ongeveer 1 miljoen mensen in het land zeer hoog op hun telefoons. Dit beeld is echter meer dan het dubbele – 43% – tussen de leeftijd van 10 en 19 jaar en het is in de loop der jaren gegroeid.
Meer dan een derde van de adolescenten zegt dat ze vechten om de hoeveelheid scrollen via video’s op sociale media te beheersen. En ouders vrezen dat ze op weg zijn naar wat ze met hun tijd kunnen doen.
“Wanneer ze naar school gaan, worden ze verondersteld te studeren, maar ze sluiten ook vriendschappen en nemen ze deel aan verschillende activiteiten. Toch kunnen ze zich niet concentreren op deze onderwerpen,” zei mevrouw Choi. “Zelfs als ze met vrienden aan het chatten zijn, gaan ze snel terug naar hun telefoon en interfereren ze natuurlijk ook met het leren ervan.”
Sommige ouders, zoals Kim San, wiens twee dochters op de basisschool zijn, maken zich ook zorgen over het bedreigen van sociale media, waar kinderen elkaar onwillekeurig afbeelden rond strikte vernedering. “
Jong-Hun, een Anti-People Power Party-parlementslid, zei dat andere landen werden aangemoedigd om te werken vanwege dezelfde stappen. Hij zegt dat er “aanzienlijk wetenschappelijk en behandelingsbewijs” is dat studenten van smartphoneverslaving “een zeer schadelijk effect hebben op de ontwikkeling en mentale ontwikkeling van de studenten”.
Hoewel het alleen het gebruik van telefoons tijdens de klassenperiode verbiedt, biedt de wet leraren de mogelijkheid om te voorkomen dat studenten telefoons in het schoolgebouw gebruiken. Het vertelt scholen om studenten te informeren over het juiste gebruik van slimme apparaten.
Er zijn enkele kortingen. Met de rekening kunnen gehandicapte of speciale educatieve studenten nuttige apparaten gebruiken en het gebruik van educatieve doeleinden of noodsituaties mogelijk maken.
Leraren lijken natuurlijk te worden gedeeld door het verbod. Alleen de conservatieve Koreaanse Federation of Teachers Association ondersteunt het wetsvoorstel tussen de twee hoofdleraren van het land dat het “veel mer wettelijke basis” biedt om de telefoon tot de klas te beperken.
Een woordvoerder van deze groep zegt dat volgens hun interne enquêtes ongeveer 5% van de leraren vertelde over de verstoring van het klaslokaal vanwege het gebruik van smartphones, “sommige studenten” kunnen op dit moment niet hun emoties beheersen (wanneer leraren het gebruik van telefoons beperken) of zelfs om leraren te misbruiken. “
Andere groepen, Koreaanse leraren en vakbond van het onderwijswerkers zeggen dat het geen officiële positie heeft over de wet – het zegt dat sommige leden zich zorgen maakten dat de wet hun recht op toegang tot hun smartphones schendt.
“In de huidige realiteit hebben studenten geen plek om vrienden te ontmoeten buiten Crame School (een communicatie -app) of Instagram, en ze worden voortdurend geduwd in de schoolwedstrijd,” zei lerares op de middelbare school Choi Yong -San, die gelooft dat de rekening de telefoon richt in plaats van de ware uitdaging – de beruchte competitieve competitieve toegewijde test van de universiteit.
Bekend als Sueng, is het een acht uur durende marathon van back-to-back-tests waarvan veel Koreanen geloven dat hun lotafdichtingen. Als ze naar de universiteit gaan en als ze het doen, speelt de score een belangrijke rol bij het bepalen welke ervan zal zijn, en als gevolg daarvan beslissen ze hun werkmogelijkheden en inkomsten.
Koreaanse kinderen begonnen zich voor te bereiden op examens vanaf de eerste dag van hun school. De 13 -jarige student die niet wilde worden genoemd, vertelde de BBC dat hij geen tijd had om verslaafd te raken aan zijn telefoon omdat persoonlijke tutoresessies en huiswerk hem meestal middernacht na school hielden.
“In plaats van alleen de telefoons te verwijderen, denk ik dat de eerste stap moet worden geleerd wat ze zonder hen kunnen doen,” zei de 18-jarige middelbare school Co Min-jun, pratend tegen smartphone-sancties. “
De telefoons zijn niet verboden tijdens de klas, omdat “studenten nog steeds op hun telefoon zijn terwijl ze ’s nachts in bed of in bed liggen”.
“Er is geen echte opleiding over gezond gebruik, gewoon verbeurd.”