Economie

‘Voedselproducenten hebben te veel vrijheid bij kindermarketing’

Hoe zorg je ervoor dat kinderen niet de hele dag verleid worden door koek, chips, ijs en andere ongezonde producten? Fabrikanten en supermarkten kunnen nu te veel hun gang gaan bij de marketing van ongezonde producten. De regels voor kindermarketing moeten strenger en duidelijker worden en niet langer aan de bedrijven zelf worden overgelaten.

Elke woensdag de laatste inzichten over eten, de lekkerste recepten en slimme tips om gezond te leven.

Stuur mij NRC Eten & Gezondheid

Die conclusie trekt de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, aangevoerd door de Hartstichting, uit onderzoek naar het kindermarketingbeleid van 58 voedingsbedrijven.

Wie weleens met kinderen boodschappen doet weet: Minions zijn overal. Soms zijn koek, snoep, chips, ijs, chocola en frisdrank speciaal voor kinderen bedacht, soms voor volwassenen, maar in beide gevallen wordt er marketing voor ontwikkeld die vaak ook kinderen bereikt.

„Kindermarketing draagt bij aan overgewicht„ zegt Carolien Martens van de Hartstichting. Eén op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar heeft overgewicht. 94 procent van de voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen en 90 procent van de producten met kinderverpakking betreft ongezonde producten.

Lees ook: Tips van onze lezers voor minder suiker: ‘Een Mars ging bij ons thuis in zessen’