Entertainment

Van Syrië naar Nederland verplaatst: Oriental Landscapes muziekfestival

Door: https://lyrics.az & https://azlyrics.com.az

Na zijn vlucht vanuit Syrië zette de artistiek directeur van het festival Oriental Landscapes zijn werk voort in Nederland. „Culturele samenwerking is niet alleen een verrijking, maar een noodzaak”.

De line-up vrijdagavond in de Amsterdamse kerk De Duif is even avontuurlijk als verrassend. Op één avond staan het Calefax Rietkwintet, het Matangi Strijkkwartet, het Rima Khcheich Trio van de gelijknamige Libanese zangeres, theorbe-speler Mike Fentross en basklarinettist Maarten Ornstein én de Iraanse klassieke zanger Mohammed Motamedi op het podium. „Het wordt enorm spannend”, belooft Hannibal Saad. De 49-jarige artistiek directeur van Oriental Landscapes struikelt haast over zijn woorden wanneer hij uitweidt over kruisbestuivingen en culturele samenwerkingen. „Het is veel meer dan alleen muzikanten uit Nederland en het Midden-Oosten bij elkaar brengen. We creëren iets nieuws.”

In vijf steden

Met het festival, dat plaatsvindt van 15 tot 26 juni verspreid over vijf steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht), wil Saad niet alleen een brug slaan tussen jazz, klassieke en hedendaagse muziek uit het Midden-Oosten. Eerder is hij uit op het ontwikkelen van een „cultureel platform vol discussie en co-creatie”. Het programma geeft daar ook aanleiding toe. Bijvoorbeeld de conferentie van 17 juni in Rotterdam over muzikale traditie in de Oriënt, afgewisseld door optredens van de Turkse ney-speler Kudsi Erguner en hedendaagse muziek uit het Midden-Oosten, samengesteld door Martijn Buser (Gaudeamus) en Davo van Peursen (Donemus).

Grootheid in Syrië

Saad is een grootheid in Syrië. Hij was de oprichter van de Syrian Big Band en stond aan de basis van het eerste onafhankelijke jazzfestival Jazz Lives in Syria. Hij nodigde in 2004 Turkse, Iraanse, Libanese en ook Nederlandse muzikanten uit om te spelen in Damascus en Aleppo. „Ik merkte dat veel muzikanten uit het Midden-Oosten alleen gericht waren op het Westen en niet op elkaar. De culturele uitwisseling in de regio was verdwenen.”

Het heeft een aantal jaar geduurd voordat de voormalig jazzgitarist wist waar zijn roeping lag. In zijn jonge jaren speelde Saad in een rockband in Damascus en luisterde vooral naar Pink Floyd. Op zijn 23ste vertrok hij naar de Verenigde Staten om natuurkunde en filosofie te studeren. Tijdens zijn studie ontdekte Saad dat hij vooral goed is om mensen bij elkaar te brengen en iets nieuws te creëren.

Snaarinstrumenten van voor Christus

Hij besloot terug te gaan naar Syrië om zijn talenten in te zetten en kennis over te dragen. „Er zijn inscripties gevonden van meer dan duizend jaar voor Christus waar mensen in het huidige Syrië en Irak aanwijzingen geven over het spannen van snaarinstrumenten.” Met het voorbeeld wil Saad maar aangeven hoe eeuwenoud de culturele uitwisseling is in de Oriënt en hoe belangrijk het is om die cultuur levend te houden.

Vanuit die drijfveer begon hij in 2009 met het organiseren van Oriental Landscapes in Syrië. De oorlog maakte een einde aan het werk in zijn thuisland. In 2011 besloot hij naar Nederland te vluchten. Saad benadrukt dat hij nu een Nederlands festival organiseert met voornamelijk muzikanten van hier die hij laat samenspelen met musici uit het Midden-Oosten. De artistiek leider vindt het zeer „verfrissend” hoe nieuwsgierig en vol experimenteerdrift Nederlandse musici zijn. Dat blijft in Syrië niet onopgemerkt. Via sociale media kijken duizenden mensen mee met de concerten, zegt Saad. „Zo kan ik hopelijk de mensen daar aanmoedigen en hoop geven.”

Oriental Landscapes. 15 t/m 26/6, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht. Inl: www.oriental-landscapes.org