walibi-trekt-reclame-waarin-vrouw-wordt-vermoord-tijdelijk-terug-na-kritiek

Attractiepark Walibi Holland heeft besloten een promotievideo voor de jaarlijkse Halloween Fright Nights tijdelijk te verwijderen. De commercial zorgde donderdag voor grote ophef omdat een vrouw daarin wordt geveild en vervolgens op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht.


🎬 De omstreden video

In het filmpje is Eddie the Clown, het vaste gezicht van de Fright Nights, te zien samen met andere horrorfiguren. Zij organiseren een veiling waarbij een vrouw in een glazen kooi wordt aangeboden. Nadat er een hoogste bod is uitgebracht, valt de vrouw door een luik in een shredder. Bloedspetters verschijnen op de kooi terwijl de sinistere personages lachen.

Volgens Walibi was de video geïnspireerd op een kunstwerk van Banksy dat zichzelf versnipperde na een veiling, en op een scène uit de film Kingsman: The Golden Circle, waarin slachtoffers door een vleesmolen worden gehaald.


📢 Kritiek en maatschappelijke context

De beelden leidden direct tot kritiek op sociale media. Organisatie WOMEN Inc. reageerde fel: “Femicide is een nationale noodsituatie, geen marketingtruc.”

De verontwaardiging werd nog groter nadat eerder deze week bekend werd dat de 17-jarige Lisa uit Abcoude om het leven was gebracht door een gewelddaad. Veel mensen vonden de timing van de reclame uiterst ongepast.


🗨️ Reactie Walibi Holland

Het attractiepark verklaarde in een persbericht dat de video tijdelijk is verwijderd:

“Rekening houdend met de recente gebeurtenissen en uit respect, hebben wij besloten deze video tot en met zondag van al onze kanalen te halen,” aldus een woordvoerder tegenover persbureau ANP.

Daarna zal de video volgens de woordvoerder weer beschikbaar worden gesteld.

Walibi benadrukte dat het om fictieve personages gaat en dat de scène bedoeld is als satire.

“Eddie the Clown en de andere karakters zijn duidelijk overdreven figuren. Het hele script is karikaturaal en heeft geen enkel raakvlak met de werkelijkheid.”


⚖️ Balans tussen fictie en realiteit

Het park gaf aan dat het diep meeleeft met de recente tragedie, maar ook vindt dat fictie haar plek moet behouden:

“Wij betreuren de gebeurtenissen waarbij de realiteit de fictie in gruwelijkheid overtreft. Maar dat betekent niet dat verhalen en fictieve uitingen niet meer gemaakt mogen worden.”

Walibi zegt dat inclusiviteit een kernwaarde is binnen het bedrijf en dat het park elke vorm van geweld of discriminatie afwijst.

“Als er al een boodschap in deze campagne zit, is het dat geweld – zeker tegen vrouwen – een onacceptabele gruwel is die nooit een plaats mag krijgen in onze samenleving.”