Tech

Gamebeurs E3 rekent af met neuroses

De E3-beurs in Los Angeles is voor gamemakers de plek om nieuwe spellen aan het grote publiek te presenteren, om hypes te creëren en hints te zaaien. De grote gamebedrijven voegden daar dit jaar nog een taak aan toe: de afrekening met de neuroses en misstappen van het afgelopen jaar.

Niemand deed dat met zo veel verve als Electronic Arts (EA) tijdens zijn persconferentie, die net als alle pr-spektakels op de beurs online was te volgen. EA-ontwikkelaars en topmannen buitelden over elkaar om hun excuses aan te bieden voor de loot box-controverse van 2017. Die draaide om de verkoop van kleine ‘schatkistjes’ met vooraf onbekende inhoud, die volgens fans de winkansen van spelers beïnvloedden. Betalen om te winnen? Dat duldden de fans niet. De kistjes werden snel geschrapt.

Op zijn persconferentie durfde EA dan ook geen nieuw spel meer aan te kondigen zonder de makers even het podium op te sleuren: „Zitten hier loot boxes in?” „Nee, natuurlijk niet!”